Learning from JJ: An Interdisciplinary Conversation about Child Welfare, Health Care, and Law

Shauna Van Praagh, Jean-Frédéric Ménard, Marjorie Montreuil, Crystal Noronha, Victoria Talwar &    Franco A Carnevale

Abstract

This paper is a collaborative project by six scholars belonging to VOICE, Views On Interdisciplinary Childhood Ethics, an interdisciplinary group of researchers working in the field of childhood ethics. The authors consider the recent case of Hamilton Health Science Corp v DH and reflect on the story at its centre, that of JJ, an 11-year-old girl from the Six Nations of Grand River. Each author offers their perspective on the lessons that can be drawn from JJ’s story about the theory and practice of childhood ethics. The initial conflict in JJ’s story that required a ruling by the courts gave way to collaboration. Inspired by a process only made possible through meaningful conversation, this paper has been styled as three round-table conversations across disciplines. The goal of the paper is twofold: to reflect on the substantive lessons which JJ’s case might teach us, and to experiment with interdisciplinary conversations themselves. The three themes around which this paper is organized are the inclusion of childhood voices, the significance of identity and belonging, and the importance of fostering collaborative dialogue based on trust among children, their communities, and institutional actors. Each of these themes is discussed in the context of medical decision making and child protection law, and their impact on Indigenous children and communities. JJ’s story pushes us to consider the inherent opportunities and difficulties of working across disciplines as we examine complex issues at the intersection of health, law, ethics, and spirituality.

Cet article est issu de la collaboration entre six chercheurs appartenant à Voix de l’enfant: Études interdisciplinaires en éthique de l’enfance, un groupe interdisciplinaire de chercheurs travaillant dans le domaine de l’éthique de l’enfance. Les auteurs abordent la récente affaire Hamilton Health Science Corp v DH et réfléchissent sur l’histoire qui en est au coeur, celle de JJ, une fille de 11 ans des Six Nations de Grand River. Chaque auteur offre son point de vue sur les leçons qui peuvent être tirées de l’histoire de JJ quant à la théorie et à la pratique de l’éthique de l’enfance. Dans l’histoire de JJ, le conflit initial qui nécessita une décision par les tribunaux a fait place à la collaboration. Inspiré par ce processus rendu possible par une conversation profond, cet article a été conçu sur le modèle de trois tables rondes interdisciplinaires. L’objectif de l’article est double: d’une part, réfléchir sur les leçons substantielles que l’affaire JJ peut nous enseigner et, d’autre part, expérimenter avec des conversations interdisciplinaires. Les trois thèmes autour desquels cet article est organisé sont l’inclusion des voix de l’enfance, le sens de l’identité et de l’appartenance, et l’importance de favoriser un dialogue collaboratif fondé sur la confiance entre les enfants, leurs communautés, et les acteurs institutionnels. Chacun de ces thèmes est abordé dans le contexte de la prise de décisions médicales et du droit de la protection de l’enfance et de leur impact sur les enfants et les communautés autochtones. L’histoire de JJ nous pousse à considérer les opportunités et les difficultés inhérentes aux approches interdisciplinaires lorsque nous examinons des problèmes complexes à l’intersection de la santé, du droit, de l’éthique, et de la spiritualité.

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